tiistai 4. maaliskuuta 2014

I've got to be the best

Tämän päivän olen viettänyt lukien artikkeleja LinkedIn:issa. Kyllä, minähän tällä hetkellä opiskelen aktiivisesti. Kai tuo artikkelien lukeminen voidaan niinkin määritellä? Tässä lueskellessani olen tullut varsin tiiviisti siihen tulokseen, että hyvä johtaminen on mitä suurimmassa määrin psykologiaa.

Nuo ohjeet ja artikkelit, joita olen nyt lukenut, pätevät ihan jokapäiväisessä elämässä, vaikka noissa nyt onkin enemmän kyse työelämästä. Voihan sitä johtamistaitoja käyttää itseensäkin, siinä missä muihinkin. Toki tiedän, ettei se ole niin helppoa vain "olla erilainen" ja "tehdä asiat uudella tavalla". Ei yhtään sen helpompaa, omassa elämässä kun työpaikalla.

Valitettavan monissa työyhteisöissä katsotaan vinoon jo sitä, että näyttää erilaiselta. Ei kaikkien tarvitse olla samasta kaavasta leikattuja. Oikeastaan on parempi, että kaikki eivät ole samasta puusta veistettyjä, sillä mistä muuten saataisiin eriäviä, raikkaita ja uusia mielipiteitä? Eriävä toimintamalli tai mielipide kun ei oikeasti tarkoita aina sitä, että sen esittäjä olisi väärässä. Ei ole mikään perustelu sanoa "näin on aina ennenkin tehty". Ei vakiintunut tapa ole aina paras.

Tuska 2012
Itse olen aloittanut tervehenkisen erilaistamisen nimenomaan itsestäni. Viittaan kintaalla sille, että pitäisi näyttää joltain pelkän koulutuksen perusteella. Kyllä, minä olen diplomi-insinööri, mutta en personoi itseäni koulutuksen perusteella. Minä nautin musiikista, hyvästä ruuasta, ystävien seurasta ja kesäöistä. Olen kiinnostunut taiteista, tieteistä, luonnosta, ja mytologioista. Noin muun muassa. Näillä minä personoin itseni, en sillä mitä teen työkseni tai miten olen kouluttautunut.

Ulkoisesti olen päivästä riippuen enemmän tai vähemmän punk, rock tai mitä tahansa, mikä sattuu tuntumaan hyvältä. Toisinaan on ihan mukavaa pukeutua muuhunkin kuin mustaan ja välillä voi myös luopua ketjuista, paitsi siitä jossa avain on kiinni. Toisaalta joskus on aivan mukavaa lojua koko päivä pyjamassa sohvalla tuijotellen Late Lammasta. Toisinaan voi olla jopa eteerisen naisellinen, kuten vaikkapa viikonloppuna kun käytiin katsomassa Figaron Häitä Avecin kanssa.

Harrastukseni vievät minut pääasiassa taiteisiin ja liikkumaan. Taiteita on tässä viimeisen vuoden sisään päässyt edustamaan muun muassa taidenäyttelyt, elokuvat (on se taidetta, älkää yhtään väitelkö mun kanssa!), teatteri ja konsertit. Niin ja sitten oli tuo ensimmäinen kokemukseni oopperasta. Korkeakulttuuria. Viehättävää. Onhan tässä sekin puoli, että luon tietyntasoisia taiteen tekeleitä itsekin. Tosin näitä kutsun lähinnä tekotaiteeksi. Liikkumista edustavat sitten lähinnä luonnossa kulkeminen ja salilla tapahtuvat jooga/pilates-tunnit. Ja nyt joku tietenkin sanoo, että ei luonnossa liikkuminen mitään oikeaa liikuntaa ole. No eihän sen varsinainen tarkoitus olekaan olla pelkkää liikuntaa. Metsästä voi keräillä luontoyrttejä, marjoja ja sieniä. Tai sitten siellä voi vain tunnelmoida, haistella tuulta ja kuunnella lintujen lauluja.

Vapaa taiteilija. Vapaa sielu. Minä itse. I've got to be the best.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti